Activitat de simulació empresarial
Instruccions.
Situació inicial.
Construcció fàbrica.
Creació de productes.
Llançament de productes.
Distribució de la producció.
Decisions comercials.
Gestió de compres.
Gestió financera.

!

Descripció de la simulació.
L'activitat simula la gestió d'una empresa en competència amb empreses gestionades pels altres alumnes del grup. Les decisions que prengui una empresa afectaran a les altres empreses que poden veure reduïdes les seves vendes si la competència ofereix un producte a un millor preu, de característiques superiors o fa una política comercial més agressiva.
Els alumnes competiran en el mercat dels dispositius mòbils. Podran pressupostar despeses en R+D per a potenciar tres característiques dels productes:
  • Les prestacions (durada de bateria, quantitat de memòria, velocitat de processador, ...)
  • Facilitat d'ús (disseny de les tecles, organització dels menús, ajudes a l'usuari, ....)
  • Disseny estètic.

Una altra decisió transcendent serà la inversió que facin a la planta productiva de l'empresa. La dimensió de la planta condicionarà la resta de la simulació.
En cas de necessitar finançament per a poder dur a terme l'activitat es podran demanar préstecs a un banc. Els interessos variaran en funció del risc que representi l'empresa i seran més grans com més problemes de solvència pugui tenir l'empresa.
--------- per a continuar llegint ---------

!

!

!

Activitat de simulació empresarial

!

Descripció de la simulació.
L'activitat simula la gestió d'una empresa en competència amb empreses gestionades pels altres alumnes del grup. Les decisions que prengui una empresa afectaran a les altres empreses que poden veure reduïdes les seves vendes si la competència ofereix un producte a un millor preu, de característiques superiors o fa una política comercial més agressiva.
Els alumnes competiran en el mercat dels dispositius mòbils. Podran pressupostar despeses en R+D per a potenciar tres característiques dels productes:
  • Les prestacions (durada de bateria, quantitat de memòria, velocitat de processador, ...)
  • Facilitat d'ús (disseny de les tecles, organització dels menús, ajudes a l'usuari, ....)
  • Disseny estètic.

Una altra decisió transcendent serà la inversió que facin a la planta productiva de l'empresa. La dimensió de la planta condicionarà la resta de la simulació.
En cas de necessitar finançament per a poder dur a terme l'activitat es podran demanar préstecs a un banc. Els interessos variaran en funció del risc que representi l'empresa i seran més grans com més problemes de solvència pugui tenir l'empresa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
A nivell general d'empresa s'haurà de decidir quins imports es destinen al manteniment dels actius fixos per tal de mantenir la seva capacitat productiva.
Les decisions claus del dia a dia són el preu de venda, la despesa en publicitat que fan per cada producte i pel global de l'empresa. També influirà favorablement en les vendes allargar el termini de pagament que concedeix als seus clients.
Els alumnes podran decidir també de demanar als seus proveïdors comprar a crèdit amb un petit sobrecost sobre els preus de compra de materials. Per contra si disposen de suficient tresoreria podran fer compres en grans quantitats i així poder gaudir de descomptes en el preu dels materials.
Els resultats de la simulació queden reflectits en:
  • El balanç de l'empresa, amb acumulats trimestrals.
  • El compte de Pèrdues i Guanys de l'empresa, també amb acumulats trimestrals.
  • Llistats de moviment de producte (amb detall diari), amb indicació de l'import fabricat, del cost de fabricació, del preu de venda, de les unitats venudes i dels estocs de producte i de magatzem de cada dia.

!

!

!

!

Activitat de simulació empresarial

!

Situació inicial (instruccions)
Cada equip comença la simulació amb un capital de 4 milions d'euros en la tresoreria de l'empresa.
Les primeres accions que haurà de fer són:
El temps que dura la construcció de la fàbrica pot variar depenent de la seva dimensió però està al voltant dels 14 mesos.
La inversió en recerca sobre el producte es fa decidint la quantitat diària que l'empresa destinarà a cada una de les característiques del producte.
Abans de encarregar la construcció de la fàbrica i de començar el desenvolupament del producte cal fer una reflexió sobre l'estratègia que seguirà l'empresa. Si l'empresa opta per una estratègia de lideratge en costos el més recomanable és destinar el màxim de recursos possibles a construir una fàbrica d'una dimensió tal que li permeti obtenir unes bones economies d'escala. El risc d'aquesta estratègia és que si tothom es decanta per ella el mercat pot quedar saturat de producte.
En canvi si l'empresa opta per la diferenciació del producte, serà més important destinar els recursos a desenvolupar les característiques del producte atès que el volum de producció necessari serà petit.
Un cop la fàbrica estigui acabada i el producte hagi assolit les característiques desitjades, es podrà llençar comercialment el producte.
Activitat de simulació empresarial

!

Construcció d'una fàbrica. (instruccions)
Acedirem clicant sobre el botó “cadena nova” dins de l'apartat “entrada de decisions”.
En aquesta opció s'han d'introduir dues dades:
  • Pressupost d'obra. Serà la quantitat que s'invertirà en la construcció de la nau industrial. Els espais de la nau es destinaran a allotjar la maquinària i l'espai que quedi disponible a magatzem.
  • Pressupost d'instal·lacions i equipaments. Que correspon al valor de la maquinària i altres elements de la cadena de muntatge de la planta.
  • L'alumnat pot veure els resultats de cada combinació de inversió en obra i instal·lacions clicant al botó “valora opció”. Podrà veure la superfície que destinarà a la maquinària i a magatzem, la capacitat productiva (diària i anual) de la planta, el nombre de treballadors que tindrà en plantilla, el saldo de tresoreria que tindrà després de finalitzada l'obra (sense comptar altres despeses que faci l'empresa, si té altres projectes de construcció de fàbriques pendents d'acabar i la data prevista en que la fàbrica entrarà en funcionament.En cas de que el projecte no sigui viable, per inversió insuficient o per altres causes, apareixerà un quadre vermell en la part baixa de la finestra indicant els problemes. Un cop trobades les inversions que permeten fer el projecte desitjat es pot clicar el botó “adquireix cadena” i a partir d'aquest moment començarà la construcció de la fàbrica.
    Activitat de simulació empresarial

    !

    Creació d'un producte nou. (instruccions)
    Acedirem clicant sobre el botó “nou producte” dins de l'apartat “entrada de decisions”. La creació de producte vol dir que l'empresa comença el procés per a desenvolupar el producte. Al final d'aquest procés llençarà el producte al mercat.
    En aquesta opció només caldrà donar-li nom (només per a l'etapa de desenvolupament) al producte i decidir si es basa en un altre producte de l'empresa, al qual se li milloraran les prestacions o si es fa un producte completament nou, sense basar-se en cap producte existent.
    Un cop creat el producte s'haurà de decidir (entrada de decisions) la quantitat (diària) de diners que es destinarà a millorar les seves característiques:
  • Prestacions.
  • Disseny estètic.
  • Usabilitat.
  • Activitat de simulació empresarial

    !

    Llançament de productes. (instruccions)
    El llançament de producte consisteix a aturar les feines de Recerca i Desenvolupament en les seves característiques i començar la seva comercialització.
    A entrada de decisions podem veure en cada moment quin nivell ha assolit el producte, fins al moment, de cada una de les tres característiques que el defineixen. En la imatge superior el nivell és de 1.04 per totes a les característiques.
    L'alumne haurà de triar, si en té més d'un, quin producte en desenvolupament vol llançar al mercat i donar-li un nom comercial. Un cop hagi triat el nom i clicat el botó, les característiques del producte quedaran congelades i les decisions que podrà prendre sobre el nou producte canviaran.
    En cas de voler millorar les característiques del producte haurà de crear un nou producte a partir de les característiques del producte que ja està comercialitzant.
    Activitat de simulació empresarial

    !

    Distribució de la producció. (instruccions)
    Les empreses poden tenir diverses fàbriques i diversos productes. En aquesta opció decidirem quin producte fabricarà cada una de les plantes de l'empresa.
    En obrir aquesta opció es poden veure totes les fàbriques que té l'empresa i quin producte està elaborant cada una. Al costat hi ha un desplegable en el qual apareixen tots els productes que l'empresa ha llançat al mercat i que es poden produir. No tindrà efecte la modificació de la quantitat a produir d'un producte que no estigui assignat a una fàbrica.
    Si un producte no s'està fabricant en cap planta el seu estoc es continuarà venent mentre hi hagin existències. D'aquesta manera es poden comercialitzar simultàniament més productes que fàbriques tingui l'empresa.
    El problema d'aquesta manera de fer és que el valor dels estocs de l'empresa pot ser molt elevat. Un valor dels estocs elevats pot obligar a l'empresa a buscar més finançament i incrementar els seus costos financers.
    Activitat de simulació empresarial

    !

    Decisions comercials. (instruccions)
    A entrada de decisions trobarem un quadre com el de la imatge per a cada producte comercialitzat. Les quantitats varien clicant sobre els botons.
    Les decisions que es poden prendre són:
    • Preu de venda.Es pot modificar el preu de venda al públic.
    • Forma de pagament.Es pot decidir si se li cobra als clients al comptat (0 dies) o es ven a crèdit amb intervals de 30 dies. L'augment del termini de pagament dels clients permet augmentar les vendes del producte, però incrementa les necessitats recursos per a finançar el saldo de clients.
    • Despesa diària en publicitat del producte.Es pot decidir quant gastar en publicitat. La publicitat té un efecte acumulatiu a llarg termini atès que va millorant el coneixement del producte per part del públic. També es pot definir la despesa en publicitat a nivell d'empresa a l'apartat de decisions globals de l'empresa.
    • Producció diària fàbrica.El volum de producció del producte de la fàbrica. És convenient produir sempre al màxim de capacitat per tal de rebaixar el cost unitari.

    També es pot consultar el moviment d'estoc de producte clicant sobre el botó “llistat moviments estoc”.
    Activitat de simulació empresarial

    !

    Gestió de compres. (instruccions)

    A gestió de compres es pot decidir el volum de les comandes (en euros) de l'empresa. Com més gran sigui el valor de la comanda millors descomptes per pagament immediat s'obtindran dels proveïdors.
    El volum de compra es pot establir separadament per a cada fàbrica que tingui l'empresa.
    El problema d'incrementar els volums de compra és la necessitat de més finançament per a poder mantenir imports elevats d'existències al magatzem.
    Les existències del magatzem es poden consultar a l'opció de llistat moviments estoc. El volum d'existències està detallat per a cada fàbrica.
    Activitat de simulació empresarial

    !

    Gestió financera. (instruccions)
    En aquesta opció es podrà demanar un préstec a una entitat financera. S'han d'introduir dues dades.
    • L'import sol·licitat
    • El període de devolució del préstec.

    Un cop introduïdes aquestes dades es pot demanar la valoració del préstec per tal de saber el tipus d'interès que s'ha de pagar i l'import que s'ha de tornar cada més. A aquest import a retornar se li hauran de sumar els interessos corresponents a cada període.
    Es podran provar diverses combinacions d'imports sol·licitats i durada del préstec. En el moment en que les condicions siguin satisfactòries es podrà clicar sobre l'opció “sol·licitat préstec” per a fer-lo efectiu.
    En aquest moment l'empresa rebrà els diners i li apareixerà el deute amb l'entitat financera al passiu del balanç.
    També quedaran reflectides a “consulta de creditors” els pagaments de devolució del deute dels préstecs, juntament amb altres conceptes.